søndag den 15. januar 2012

Sjælens mord

Mine tanker om bogen "Mit venskab med Jesus Kristus" til og med side 81.

Vold og selvdestruerende tanker og handlinger vælter omkring os i del 1, MOR, SØSTER, KÆRESTE, JESUS.
Efter vi bliver sat ind i Nikolajs barndom, kommer vi til hans ungdom, her begynder søsteren, at blive lykkelig uden Nikolaj, dette forhindrer han med det samme, han mener kun lykken skal være når de to er sammen. Men de ødelægger hinanden psykisk. Efter Nikolajs andet selvmordsforsøg, holder Søs sig nu også væk fra ham, Nikolaj er alene og forvirret. Nikolaj får en kæreste og han begynder at snakke med Søs igen. Da hans ellers dejlige opdelte liv bliver sammensat, går det helt galt for Nikolaj. Han tæsker kæresten Silje, ligesom han tidligere har tæsket alle andre sammen med Satan. Søs skynder sig hjem fra Thailand, og bliver overvældet af at se Siljes ansigt og Søs gemmer sig nu i sin lejlighed sammen med Brian og deres barn.

Denne her historie bygger hele tiden nyt på og vi får kun få gange lov til at hvile os, når Nikolaj ellers prøver at forsvinde ind i en inde lukket verden, han prøver at dræbe sin sjæl, så den knude han har i maven kan gå væk, Nikolaj vil ikke dø, han vil bare være Søs´s "lille skat", dette forhindrer han ved ikke at udvikle nye tanker og føleser.
Jeg stormer nærmest igennem bogen og prøver ihærdigt at stoppe mig selv ved side 81. Det lader sig ikke gøre og senere på aftenen har jeg læst næsten hele bogen, jeg lægger bogen fra mig og minder mig selv om, at det jo bliver svært i klassen når man ved så meget af hvad der er sket.... Bogen stirrer på mig i flere dage og jeg kommer til konklusionen, at nu har jeg jo læst en del og pyt, jeg har jo fantasi nok til at tænke på andre slutninger. Sådan går det til at jeg har læst bogen færdig! Men jeg røber ikke noget.. ikke endnu.

Af Sidsel Dahl Knudsen

3 kommentarer:

  1. Fedt at du nyder romanen. Og hvis du vil læse videre, så gør endelig dette! Du skal ikke lade dig holde tilbage af at lektien kun er til side 81.

    SvarSlet
  2. Du skriver at både søs og Nikolai nedbryder hinanden psykisk, men er det ikke mere Nikolai der nedbryder søs? Jeg har forstået det som om at Nikolai hele tiden vil sætte søs's kærlighed på prøve og se om hun stadig elsker ham, og hvor meget deres kærlighed kan klare. Her er det så at søs bliver psykisk nedbrudt og må holde sig fra Nikolai, for at hun kan blive sig selv igen. Hvordan mener du at søs nedbryder Nikolai psykisk?
    Jeg enig med at der hele tiden sker noget nyt. Man for nærmest aldrig lov til at slappe af, og få et roligt billed af Nikolai, det er godt observeret.

    SvarSlet
  3. Som du selv siger det holder Søs sig væk fra Nikolaj efter hans andet selvmordsforsøg, hvorfor tror du hun gør det? Selvom hun føler en trang til at se ham og passe ham, får hun Brian til at se til ham en gang om ugen. Nikolaj savner Søs i sit liv, og han er helt fortabt. Da han møder Silje, gør hun noget særligt ved ham. Han bliver aldrig helt lykkelig, fordi han er bange for at miste alt igen. Tror du selv hun er den rette for ham? Fortryder han at han overfalder hende og tæsker hende til uklendelighed, eller tror du han er fortabt og at det måske er forsent at gøre noget for ham nu?

    SvarSlet