tirsdag den 24. januar 2012

Hvilken rolle spiller Jesus og hvad laver han her?

Romanen "Mit venskab med Jesus Kristus" er en af de bedste romaner jeg har læst. Jo længere ind i handlingen man kommer, jo mere interessant bliver den, men samtidig dukker der også flere og flere spørgsmål op. Et af de mest interessante spørgsmål er "Hvilken rolle spiller Jesus og hvad laver han her?"

Efter min mening er Jesus en indre del af Nikolaj. En indre Nikolaj som Nikolaj selv har skabt. På det tidspunkt af handlingen, altså lige før Jesus dukker op, har Nikolaj mistet både Søs, Silje og kontakten til Brian og Allan. Det vil sige, at han er ensom og har faktisk brug for en, der kan hjælpe ham videre i livet. Det er her, hvor Jesus kommer ind i handlingen. Han vil hjælpe Nikolaj, så han kan blive til et bedre menneske. Men inderst inde ved Nikolaj godt, hvad der er godt og hvad der er dårligt, og hvordan han kan blive til et bedre menneske, men han tror ikke rigtig på sig selv og får det derfor sagt igennem ”Jesus”. Derfor vil jeg sige, at det er Nikolaj selv, der skaber Jesus.

Som det sidste vil takke Lars Husum for at have skrevet denne roman. I starten tænkte jeg, at den bare skal læses og overstås, men jo længere ind i bogen jeg kom, jo mere blev jeg tiltrukket af den. I går aftes (mandag aften) fandt jeg bogen frem og begyndte at læse i den. Jeg var kun nået til side 134. Jeg læste og læste i den og kunne simpelthen ikke lægge den fra mig. Da jeg læste side 318, skulle jeg lige til at bladre videre men opdagede, at bogen var færdig.

1 kommentar:

  1. Hej Morsal

    Først tak for rosen. Det er godt at høre, at den har ramt plet.

    Din fortolkning af Jesus i roman er i hvert fald ikke forkert. Jeg har forsøgt at skrive en roman, hvor man skulle kunne læse den både som at det foregår i Nikolajs hoved eller at det rent faktisk er Jesus. Det er helt op til læseren, men der er mange (nok de fleste) der læser den ligesom dig, men i virkeligheden er det også ligegyldigt.

    Det handler nemlig, som du også er inde på, om at Nikolaj har brug for en undskyldning for at blive et bedre menneske, og så er det ikke vigtigt om den undskyldning er reel eller fiktiv, i hvert fald ikke for effekten af den. Han skal blot selv tro på det.

    Bedste hilsner
    Lars Husum

    SvarSlet