tirsdag den 24. januar 2012

personkrakteristik af del 1.

Igennem bogen er vi blevet præsenteret for en del personer, som har haft stor betydning for hvordan Nikolajs liv udspiller sig i øjeblikket. I dette blog indlæg vil jeg prøve at kommentere personernes påvirkning på Nikolaj og måske sammenligne dem med religiøse personer eller begivenheder. Først vil jeg starte ud med ''Søs'' som igennem bogen er der for Nikolaj selvom han gør de dummeste ting, jeg vil sågar gå så vidt at sige at hun ofrer sit liv for ham. Det bygger jeg på det grundlag af at hun i starten ikke ville på efterskole derefter droppede hun sin kæreste Tue og det ender op med at hun begår selvmord. Selvmordret betegner jeg som en afskrækkelse til Nikolaj om at lege med døden ikke er vejen frem og da hun 3 gange før har redet ham fra at svæve mellem liv og død, jeg mener det er for at vise ham hvordan hun følte det og han han ikke skal den samme skæbnesvanger gang. Jeg vil nok sammenligne ''søs'' med en Martyr da hun har en form for kommunikation, dog ikke med Gud men med Jesus. Hun går ikke i døden for sin tro men for håbet om en bedre fremtid for sin lillebror. Morfaren får også betydning for Nikolaj da han ikke har så meget familie tilbage. Morfarens tilbud om at han kunne bo hos dem fristede ham gevaldigt da han kunne se muligheden om at blive et stærkt ungt individ. Men denne fristelse slår ikke hans tætte bånd med ''søs''. I denne situation vil jeg sammenligne Nikolaj med Jesus og Morfaren med djævlen da Jesus i 40 dage blev fristede men dog stod imod. Da jeg nu er i gang med fristelser ville Ditte være et andet eksempel selvom vi ikke for stifter ret meget bekendtskab med hende, spiller hun alligevel en stor rollen i Nikolaj udvikling da det er hans jomfruelighed hun har ham frataget. Han beskriver at han skulle gøre noget for at fuldføre deres sex da hun var meget fuld. Jeg ville sammenligne dette med Edens have hvor ''kendskabet om det ukendte'' er en fristelse. Jeppe er starten på Nikolajs liv som kriminel. Jeppe er grunden til at Satan stifter bekendtskab med Nikolaj. Satan og morfaren sammenligner jeg enes. Silje for stor betydning for Nikolajs liv da han for første gang for sig en kæreste. Dette er dog heller ikke nok for Nikolaj da han beskriver at knuden i hans mave stadig plagede ham. Silje synger Grith Okholms sange hvilket undrede mig meget ind til jeg tænkte på at Nikolajs knude vokser måske kun fordi hun minde meget om hans mor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar