tirsdag den 24. januar 2012

Hvem er Jesus Kristus?

Efter at have læst bogen "Mit venskab med Jesus Kristus", bliver jeg meget imponeret over handlingen og samtidig, vælter mange spørgsmål ind, som f.eks. "Hvem er Jesus Kristus?". Der er blandt andet forskellige genretræk i bogen, så som avisartikel og anmeldelse. De gør bogen mere anderledes i forhold til andre bøger, som jeg har læst. Desuden drukner man ikke i de lange beskrivelser på grund af de forskellige genrer i bogen. Man får et hurtigt overblik over f.eks. morens liv, som sangerinde.

"Hvem er Jesus Kristus?", er nok det første spørgsmål, man måske stiller sig selv, efter man har læst bogen.
Kan Jesus Kristus læses som den konkrete figur, eller er han bare en indre person af Nikolaj?

Efter min mening, tror jeg, at bogen kan læses på 2 forkellige måder. Den kan både læses på en religiøs måde og ikke-religiøs måde.

Hvis man læser den på en religiøs måde, kan Jesus Kristus læses som den "rigtige" person, for Jesus er der, når man har brug for hjælp og når man føler sig fortabt. Det kan man også læse i bogen, nemlig at Jesus Kristus viser sig frem, når Nikolaj har brug for hjælp og når han ikke kan tage svære beslutninger selv, viser Jesus Kristus ham vejen, støtter og hjælper ham.
Men hvis man læser bogen som ikke-religiøs måde, vil man bare tro, at Jesus Kristus er en fantasi-person, som Nikolaj har i sit hoved. En af grundene kan være, at Nikolaj har brug for en, som kan hjælpe ham, efter at Søs er blevet gift med Brian. Han føler sig ensom og forladt. Derfor har han brug for en, at snakke med og én, som kan fortælle ham, hvad der er rigtigt og forkert at gøre.

Så efter min mening er bogen rigtig god, da man kan læse den på 2 forskellige synsvinkler, efter ens egen smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar