mandag den 23. januar 2012

Er det bare en drøm?

I romanen "Mit venskab til Jesus Kristus" til og med side 125.

Nikolaj er lige flyttet til Tarm, og har fået en masse nye venner og bekendte. Grunden til denne overraskende beslutning om at forlade det gamle, og starte på en frisk, blev taget midt om natten, da Nikolaj mødte Jesus. Hvem mon denne Jesus er? Jeg tror ikke selv på, at han rent faktisk har mødt Jesus Kristus, men at han i sit hoved har digtet alt dette. Jeg har gjort mig de tanker at han om natten er vågnet, eller at han i hvert fald selv har troet det. Han gik i søvne med askebægeret i hånden og har snakket med sig selv i stuen. Jeg tror kun han har drømt om mødet med Jesus. Alle disse dødsfald har påvirket ham til at kunne forestille sig de underligste ting, som var de virkelige. Da han kommer til Tarm, finder folk hurtig ud af hvem han er. Der bliver skrevet en artikel om Nikolaj's barske liv og mange af menneskerne i Tarm får medlidenhed med ham. Jeg tror Tarm er byen han skal til, fordi han stadig har familie der. Jeg tror også det er fordi han skal væk fra København til noget mere roligt, og så er Tarm et godt sted, da det er hjembyen for hans forældre. Jeg tror måske jeg vil finde flere svar på hvorfor lige Tarm af alle steder, længere henne i romanen, men indtil videre tror jeg det er for at han kan finde sig selv igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar