mandag den 16. januar 2012

Glæden af andres elendighed

Som i bogen hvor Nikolaj får glæde, eller føler sig selv bedre tilpas, af Søs' elendighed får mig til at tænke på hvordan normale mennesker har det. I mine øjne beskrivelserne så gode at man næsten får mistanke om at Husum selv har været ude for noget der minder om det, eller også har han en utrolig god evne til at kigge ind i andres liv, og se hvordan de har det.
At være glad på andres elendighed, er for mig at misbruge kærlighed. Kærligheden fra den person med alle sorgerne, får det jo aldrig bedre, men hvorimod personen som modtager glæden fra det, er usympatisk. Men er det virkelig så unormalt? Hvis vi tager kærlighed mellem to mennesker, og siger de er gået fra hinanden, men de er begge klar over hvad de hver i sær føler. Er det så unormalt at den ene af parterne går noget som at finde en anden hurtigt, bare for at få den anden til at få det dårligt? Jeg mener man ser jo ofte på film, så hvorfor skulle det ikke også ske i vores egne dage.
Det er i hvert fald noget der har fået mig til at tænke. Det er en positiv tanke, men tildels alvorlig. Kærlighed er som set i bogen, både det bedste men også det værste.

"Jeg kan se hendes bekymring, jeg kan høre den, jeg kan mærke den, jeg kan lugte den, og jeg føler mig elsket som aldrig før" side 42 linje 3.

- Jonas Phillip Nielsen

3 kommentarer:

  1. Hmm hmm... interessant,interessant... Jeg tror dog ikke at det nødvendigvis er fordi at han har oplevet det selv eller set det hos andre. Måske kun lige lidt eller ganske kort, hvilket har givet inspiration til at køre Nikolajs personlighed så langt ud, som han har gjort. Jeg tror bare at han har en god fantasi, og er en rigtig dygtig forfatter. Hmm hmm... interessant,interessant...

    SvarSlet
  2. Du skriver at man kan være glad på andres elendighed. Det er en tanke vi aldrig har tænkt over før, fordi det ligger så fjernt fra os. Når man ser andre har det elendigt bliver man normalt ked af det, men det viser også bare at Nikolaj ikke er helt normal, men har taget skade af ikke at have haft nogen voksne til at tage sig af ham. Du skriver at hvis to går fra hinanden og den ene finder en anden hurtigt, så kan den der har fundet en anden leve højt sin gamle kærestes misundelse.
    Det er rigtig godt skrevet og det fik os til at tænke over nogen ting.

    Katrine og Jakob

    SvarSlet
  3. Jeg er uenig i, at han er glad på hendes elendighed. Han vil bare have hende for sig selv. Han vil gerne have, at hun skal forstå hvordan han har det. Han er svag, og tør derfor ikke fortælle hende om sine følelser/knuden i hans mave.
    Men jeg forstår din pointe, og jeg synes det er et rigtig godt blogindlæg!

    SvarSlet