tirsdag den 24. januar 2012

Jesus - rigtig eller imaginær? Mathias Retoft

Nu har jeg læst både første og anden del af bogen, og mand har mødt Jesus to gange.
Jeg tror at Nikolaj lider af en form for skizofreni. Jeg tror at Jesus ikke er en rigtig person. Hvordan skulle han komme ind i hans lejlighed og huset i Tarm? Hvorfor skulle han rejse helt fra København til Tarm bare for at følge Nikolaj som Nikolaj selv tror det? Jeg tror At Nikolaj er blevet sindssyg efter alt det han har oplevet.

På side 85 står der: "Der bliver stille, nedrivningen er overstået, knuden fylder alt, og jeg er ikke længere mig. Jeg er knuden." Det tror jeg er et tegn på han er blevet sindssyg. Til sidst bliver han så sindssyg at han ser syner, og forestiller sig ting. Men de syner han har, hjælper ham jo imod det gode. De får ham til at ønske at blive et bedre menneske. Og det er jo også "Jesus" som styrer knuden i hans mave, som giver ham dårlig samvittighed. Så måske er der alligevel noget guddommeligt over ham?

Da Jeppe kommer for at besøge ham, siger han at Nikolaj har sendt artiklen til ham, selvom Nikolaj tror det er Jesus. Men det er måske fordi Nikolaj er Skizofren.
Nikolaj siger også flere gange han ikke er troende. Han tror på Jesu ord, men ikke på det andet. Han gør hvad Jesus siger, fordi han er bange for ham. Men det kan godt være en stemme i hans hoved. Ligesom da han tæskede Silje. Der var en stemme i hans hoved der sagde han skulle stoppe, men hans krop adlød ikke. Det er en af mine grunde til at tro Nikolaj bare er sindssyg.


Jeg har også tænkt over Marianne. Hun lå uden for vinduet og hørte hele Nikolajs historie. Hun har sikkert været Jehovas vidne siden hun var lille, men hun virker ikke til at forholde sig til at Nikolaj har set Jesus. Jeg ved ikke hvorfor, men det synes jeg bare er lidt underligt. Måske fordi hun bare gerne vil tage afstand til Mathias og Jehovas vidner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar